JAS 39 Gripen luptător/foto - Saab JAS 39 Gripen luptător/foto – Saab

Când vine vorba de luptători pentru Ucraina, avioanele americane sunt menționate în primul rând: F-15, F-16 sau F/A-18. Fiecare dintre ele are propriile avantaje și caracteristici semnificative, ceea ce provoacă o discuție plină de viață. Dar, în spatele acestui fapt, alte oportunități sunt adesea uitate, care au fost rechemate de Ministrul Apărării al Ucrainei Alexey Reznikov.

“Dacă cineva crede că avioanele F-16 sunt soluția, atunci se înșeală profund. Aerodromurile noastre nu sunt pregătite pentru F-16, există nuanțe acolo. Poate avem nevoie de alte avioane. Nu numai F – 16 sunt bune. Există și alte aeronave de standard modern. De exemplu, un Gripen fabricat în Suedia”, a declarat ministrul Apărării într-un interviu acordat BBC.

Și într-adevăr, un luptător ușor cu un singur motor din generația 4+ Gripen de la Saab, chiar înainte de invazia Federației Ruse, a fost considerat unul dintre candidații pentru rolul unei aeronave pentru Forțele Aeriene din Ucraina.

caracteristici Gripen

Primul lucru pe care trebuie să-l cunoașteți despre suedezul JAS 39 Gripen este că a fost creat special pentru condițiile Suediei, care a bătut recent la ușa NATO și, înainte de aceasta, timp de decenii s-a bazat exclusiv pe propriile forțe în problema unui posibil conflict cu URSS și apoi cu Federația Rusă.

Adică, în timpul creării sale, care a avut loc în anii 80, au fost stabiliți câțiva parametri extrem de importanți – ușurința întreținerii, nemulțumirea față de piste, funcționarea ieftină și toate acestea nu sunt în detrimentul eficacității luptei.

Gripen a făcut primul său zbor în 1988 și chiar înainte de finalizarea întregului ciclu de testare a fost comandat de armata suedeză, care a început să primească mașini de serie la mijlocul anilor ‘ 90. în total, există trei generații de Gripen: a (single)/B (dublu), C /D și E/F. și, de fapt, ele corespund anilor în ceea ce privește tehnologiile și echipamentele: anii 90, 2000 și 2010.

Cea mai recentă versiune a JAS 39E/F, în funcție de amploarea actualizării, are în general numele suplimentar Gripen New Generation – aeronava a primit într-adevăr un întreg pachet de inovații. În special, noul motor F414 F/A-18 Super Hornets, care permite aeronavei să zboare la viteză supersonică fără postcombustie.

Citește și:  Archer ACS din Suedia pentru APU: ce este această instalare și de ce este una dintre cele mai bune din lume Archer ACS din Suedia pentru APU: ce este această instalație și de ce este una dintre cele mai bune din lume MiG-29as din Slovacia: cum diferă de luptătorul ucrainean Mig-29as din Slovacia: cum diferă de luptătorul ucrainean Su-25 avioane de atac: ce fel de aeronavă este, care sunt capacitățile și caracteristicile sale Avioane de atac Su-25: ce fel de aeronavă este, care sunt capacitățile și caracteristicile saleSUA promovează tranziția Ucrainei la noi luptători: ce este mai bun decât F-15, F-16 sau F/A-18 SUA promovează tranziția Ucrainei la noi luptători: ce este mai bun decât F-15, F-16 sau F/A-18

De asemenea, toate sistemele digitale moderne sunt integrate în aeronavă, inclusiv un radar cu o matrice activă pe etape, un sistem de localizare optică, o stație de război electronic și vizibilitate redusă. Adică, în ceea ce privește echipamentul tehnic, JAS 39E/F este cu greu inferior acelorași versiuni moderne F-16.

Greutatea maximă la decolare este de 16,5 tone, iar numărul de puncte de armă este de 10. Datorită volumului crescut de combustibil, gama de luptă a fost mărită la 1300 km.

 JAS 39 Gripen luptător/foto - SaabJAS 39 Gripen Fighter/foto-Saab

caracteristici ale Gripen

Gripen primește titlul de cel mai economic luptător din generația a 4-a. Costul unei ore de zbor în versiunea modernă a JAS 39E/F, conform datelor neoficiale, costă doar 4 mii de dolari. Într-un moment în care cel mai apropiat concurent, F-16, vorbește despre un preț de 8 mii de dolari. Dar trebuie luat în considerare faptul că acest parametru, în primul rând, depinde de metoda de calcul.

Dar ceea ce este incontestabil este capacitatea Gripen de a lucra de pe piste de calitate slabă, inclusiv autostrăzi. Acest lucru se datorează tacticii Forțelor Aeriene Suedeze, care, dacă este necesar, ar trebui să fie dispersate cât mai mult posibil în întreaga țară.

De asemenea, aeronava suedeză a asigurat la un moment dat titlul de cel mai ieftin luptător, care poate fi chiar Închiriat. Dar acest lucru se datorează faptului că, în anii 2000, Suedia a vândut în mod activ vehicule de la forțele armate ca parte a reducerii cheltuielilor de apărare. Drept urmare, Ungaria și Republica Cehă au închiriat în 2003 14 mașini în versiunea JAS 39C/D pentru 700 și, respectiv, 800 de milioane de dolari.

Începând cu 2016, Saab a oferit avioane Indoneziei în aceeași versiune pentru 94 de milioane de dolari pe unitate – 16 mașini pentru 1,5 miliarde de dolari. Dar cele mai recente JAS 39E/F Gripen sunt deja în valoare de 130-150 milioane de dolari pe unitate. Singurul lor cumpărător este Brazilia, care în 2014 a comandat 36 de vehicule și dreptul la producția localizată a încă 15 luptători pentru 5,4 miliarde de dolari.

caracteristicile JAS 39E/F Gripen

ajuta proiectulsusțineți-ne

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.