legea colaboratorilor a intrat în vigoare în Ucraina/foto UNIAN

Adoptarea Legii privind colaboratorii (Legea “cu privire la modificarea anumitor acte Legislative privind stabilirea răspunderii penale pentru activități de colaborare”), care a intrat în vigoare săptămâna trecută, este un răspuns justificat la agresiunea armată a Rusiei. Acesta prevede responsabilitatea pentru diferite forme de cooperare cu statul agresor. În primul rând, pe teritoriul ocupat temporar. Dar ceva în ea ar merita schimbat. 

Astfel, legea se referă, de exemplu, la colaborarea” informațională”: negarea publică de către un cetățean al Ucrainei a agresiunii armate împotriva Ucrainei, stabilirea și aprobarea ocupării temporare a unei părți a teritoriului sau apelurile publice pentru susținerea deciziilor și acțiunilor statului agresor, cooperarea cu acestea. Se pedepsește cu privarea de dreptul de a ocupa funcții sau de a se angaja în activități pe o perioadă de 10 până la 15 ani. 

Cu toate acestea, este ilogic să se aplice o astfel de pedeapsă persoanelor care nu dețin funcții sau nu se angajează în activități relevante. O gamă largă de persoane se pot angaja în colaborare “informațională”, de aceea este recomandabil să se prevadă pedepse mai “universale”: arestare, închisoare și altele asemenea.

O altă normă a noii legi este ocuparea voluntară de către un cetățean al Ucrainei a unei funcții care nu are legătură cu îndeplinirea funcțiilor organizatorice și administrative sau administrative în autoritățile ilegale de pe teritoriul ocupat temporar, inclusiv în administrația de ocupație a statului agresor. Aceasta se pedepsește cu privarea de dreptul de a ocupa funcții sau de a desfășura activități pe o perioadă de 10 până la 15 ani, cu sau fără confiscarea proprietății.

Nu este clar de ce legiuitorul a decis să se limiteze la o singură pedeapsă și la o astfel de pedeapsă specifică. În plus, este controversat să aducem în fața justiției persoane care dețin funcții în autorități ilegale legate exclusiv de funcții umanitare: protecția sănătății, securitatea socială, urgențele, utilitățile și altele asemenea. Mai ales dacă vorbim despre orașe în care nu există coridoare umanitare. 

În ceea ce privește aplicarea confiscării, executarea acestei pedepse poate fi semnificativ dificilă sau practic imposibilă dacă proprietatea confiscată se află pe teritoriul ocupat temporar. 

Desigur, pedepsirea pentru transferul proprietății către inamic nu este adevărată

De asemenea, o normă interesantă este transferul resurselor materiale de către o formațiune armată sau paramilitară ilegală stabilită pe teritoriul ocupat temporar sau de o formațiune armată sau paramilitară a statului agresor, care desfășoară activități economice în cooperare cu statul agresor, autoritățile ilegale.  Toate acestea se pedepsesc cu amendă de până la 170 mii UAH sau închisoare pe o perioadă de 3 până la 5 ani, cu privarea de dreptul de a ocupa funcții sau de a se angaja în activități pe o perioadă de 10 până la 15 ani și cu confiscarea proprietății.

Există câteva comentarii aici. În primul rând, cu siguranță nu este corect să pedepsim Transferul proprietății către inamic. O persoană poate fi pusă în condiții în care va fi forțată să renunțe la proprietate pentru a-și salva viața. Prin urmare, este recomandabil să se prevadă responsabilitatea exclusivă pentru transferul voluntar al resurselor materiale către inamic. 

În al doilea rând, implementarea activităților economice în cooperare cu inamicul – ce se înțelege prin “interacțiune”? Acesta este un concept prea vag care necesită clarificări. Din nou, din cauza lipsei coridoarelor umanitare și a incapacității temporare a autorităților ucrainene de a oferi cetățenilor lor tot ce au nevoie, continuarea afacerilor pe teritoriul ocupat temporar, în ceea ce privește rezolvarea problemelor umanitare, poate fi extrem de importantă. În aceste condiții, urmărirea penală a entităților comerciale care îndeplinesc astfel de funcții nu este pe deplin luată în considerare. 

De asemenea, merită acordată atenție altor câteva prevederi ale noii legi. Vorbim despre pedepsirea celor care au fost implicați în lucrul în autorități ilegale, au organizat alegeri sau referendumuri ilegale, măsuri politice și informaționale de susținere a statului agresor, deținerea de funcții în agenții judiciare sau de aplicare a legii ilegale, formațiuni armate și paramilitare ilegale. Toate acestea se pedepsesc cu închisoare de până la 15 ani de laprivarea de dreptul de a ocupa funcții și cu sau fără confiscarea bunurilor. În plus, dacă acțiunile și deciziile acestor persoane au dus la moartea persoanelor sau la apariția altor consecințe grave (daune materiale în valoare de 1 milion 240 mii 500 UAH sau mai mult), aceasta se pedepsește cu închisoare pe un termen de 15 ani sau închisoare pe viață, cu privarea de dreptul de a ocupa funcții sau de a se angaja în activități pe o perioadă de 10 până la 15 ani și cu sau fără confiscarea proprietății.

Legea colaborării este necesară și justificată în condițiile actuale, dar necesită o revizuire adecvată

Cu toate acestea, nu este clar de ce conceptul de “alte consecințe grave” este definit exclusiv ca daune materiale, în timp ce în alte articole din Codul penal acest termen este interpretat ca provocând vătămări corporale grave cel puțin unei persoane, vătămări corporale moderate pentru două sau mai multe persoane și altele asemenea. Dacă acțiunile de mai sus sunt comise de o persoană autorizată a unei persoane juridice, aceasta din urmă poate fi, de asemenea, trasă la răspundere prin lichidare. 

În plus, aproape toate actele pedepsite penal descrise în Legea privind colaborarea intră sub incidența articolului 111 din Codul penal (“înaltă trădare”). Dacă înaltă trădare este comisă în temeiul legii marțiale, atunci făptuitorul este supus pedepsei sub formă de închisoare pe un termen de 15 ani sau închisoare pe viață cu confiscarea proprietății. Adică, sancțiunile prevăzute de legea privind colaborarea sunt semnificativ mai mici în comparație cu articolul 111 din Codul penal. 

Și, conform articolului 58 din Constituția Ucrainei, legile care atenuează sau anulează responsabilitatea unei persoane au efectul opus în timp. Aceasta înseamnă că unele acțiuni care au fost comise înainte de intrarea în vigoare a acestei legi și au fost considerate înaltă trădare pot fi acum reclasificate într-un articol mai puțin grav desprecolaborare. Trebuie menționat că sancțiunile în baza Legii colaborării pot fi aplicate pentru acțiunile comise începând cu 15 martie 2022. 

prin urmare, legea colaborării este necesară și justificată în condițiile actuale, dar necesită o revizuire corespunzătoare.

Denis Nenov, avocat al firmei de avocatură Ilyashev & Partners

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.